حسابداری آنلاین آمرال

پیش بینی بورس امروز / عنصر غایب برای رشد بازار سهام

29 خرداد 1402 دسته بندی : اخبار
تحلیلگران تکنیکی معتقدند شاخص با از دست دادن سطح حمایت 2 میلیون و 200 هزار واحد حال برای رشد به انرژی جدیدی دارد که در بازار مشاهده نمی‌شود. در واقع بازار به تقاضا و ورود سرمایه نیاز دارد و عدم ورود پول عنصر غایب برای رشد بازار سهام است. بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های بازار سهام نزول کردند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 29 خرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 19 هزار و 924 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 11 هزار و 2 واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس 392 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس افت 2 هزار و 589 واحدی داشت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 229 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 444 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت بیمه پارسیان (پارسیان)، شرکت توسعه شهری‌ توس گستر (وتوس) و شرکت پاکسان (شپاکسا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت آ س پ (آ.س.پ)، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) و شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان (زفجر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وسینا (بانک سینا)، دامین (شرکت داروسازی امین) و وایران (شرکت لیزینگ ایرانیان) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب)، شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) و شرکت بهمن لیزینگ (ولبهمن) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 88 نماد صف خرید داشتند و 75 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 876 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 2 درصدی به 233 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

معاملات دیروز بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد و در 30 دقیقه ابتدایی شاخص با افت 11 هزار واحدی مواجه بود.
روند نزولی شاخص تا پایان ادامه یافت و در نهایت شاخص نسبت به روز قبل 19 هزار واحد پایین‌تر ایستاد. شاخص هم وزن نیز روند مشابهی را طی کرد و بیش از 11 هزار واحد تنزل کرد.
در پایان، تعداد نمادهای قرمزپوش بازار نیز بیشتر بود و 65 درصد نمادها قرمزپوش بودند.
نمادهای خودرو، وبملت، میدکو، اخابر، فولاد، وپاسار و شستا بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در مقابل کچاد، تاپیکو و تایرا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.
دیروز سرانه خرید فروش بیشتر از سرانه حقیقی بود. سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی 28 میلیون و 200 هزار تومان و سرانه خرید 26 میلیون و 900 هزار تومان بود.
اما پس از دو روز، بار دیگر تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 452 میلیارد تومان از بازار خارج شد. نمادهای وبملت، خودرو، فولاد، خاور و شستا بیشترین خروج سرمایه را داشتند. در مقابل عالیس، زفجر، ثمسکن، ثاخت و زپارس بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.
بنابراین در معاملات دیروز بازار سمت و سوی نزولی داشت. خصوصا لیدرهای سنتی بازار یعنی اغلب نمادهای خودرویی و بانکی ریزش کردند و قرمزپوشی آنها بر افزایش عرضه‌ها موثر بود. از سوی دیگر تقاضا در بازار کم نبود اما نتوانست قیمت‌ها را بالا بکشد. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 11 درصدی به 8 هزار و 341 میلیارد تومان رسید، اما همچنان در سطح پایینی است. تحلیلگران تکنیکی معتقدند شاخص با از دست دادن سطح حمایت 2 میلیون و 200 هزار واحد حال برای رشد به انرژی جدیدی دارد که در بازار مشاهده نمی‌شود. در واقع بازار به تقاضا و ورود سرمایه نیاز دارد و گرنه امکان ریزش بیشتر در معاملات امروز وجود دارد.