حسابداری آنلاین آمرال

شرکت حسابداری چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

31 خرداد 1402 دسته بندی : حسابداری
شرکت حسابداری مجموعه‌ای است متشکل از افراد متخصص در زمینه امور مالی و حسابداری که وظیفه دارند با انجام دقیق این امور به رشد سریع یک کسب‌وکار کمک کنند. هدف از ایجاد یک کسب‌وکار علاوه‌بر خدمت‌رسانی به مشتریان معمولا رشد سریع، رسیدن به موفقیت و کسب درآمد است. درصورتی‌که مدیران یک بیزینس از افراد حرفه‌ای برای انجام امور مختلف استفاده نکنند، احتمال عدم رشد یا حتی شکست کسب‌وکار افزایش می‌یابد.

در یک بیزینس وظایف مختلفی وجود دارد که باید به مختصصین آن حوزه سپرده شوند، از این وظایف می‌توان به امور مدیریتی، بازاریابی، فروش و امور مالی و حسابداری اشاره کرد. اگر مدیر یک بیزینس بخواهد در شروع کار تمام این وظایف را به‌تنهایی انجام دهد یا از افراد نابلد و غیرحرفه‌ای کمک گیرد، کسب‌وکار او با شکست مواجه می‌شود. شرکت‌های حسابداری برای کمک به بیزنیس‌های مختلف و به‌خصوص نوپا به‌وجود آمدند تا افراد بتوانند با کمترین هزینه، امور مالی را مدیریت کنند. در ادامه با این شرکت‌ها، وظایفی که برعهده دارند و دلیل کمک گرفتن از آنها آشنا می‌شویم.

معرفی کامل شرکت حسابداری

شرکت حسابداری به مجموعه‌ای گفته می‌شود که تمام امور مالی، حسابداری و مالیاتی مرتبط با کسب‌وکارهای مختلف را به‌طور کامل و دقیق انجام می‌دهد. این شرکت‌ها معمولا به‌صورت قراردادی با کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و حتی بزرگ کار می‌کنند و مدیر یک کسب‌وکار، با سپردن امور مالی خود به این موسسات دیگر لازم نیست نگرانی بابت‌ آنها داشته باشد. شرکت حسابداری از کارمندان مختلفی تشکیل شده که هرکدام وظیفه خاصی برعهده دارند. از خدماتی که توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود می‌توان به تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی، ارزش افزوده و گزارش‌های تفصیلی اشاره کرد. شرکت‌های حسابداری به‌خوبی می‌توانند امور مالی و مالیاتی را مدیریت کنند؛ البته برای انجام این کار لازم است به تمام سوابق مالی کسب‌وکار دسترسی داشته باشند. شما به‌عنوان مدیر یک بیزینس، باید تمام اطلاعات لازم را در اختیار شرکت‌های حسابداری قرار دهید. مسئولیت حفاظت و نگهداری از این اطلاعات نیز برعهده شرکت خواهد بود.

چرا باید ازخدمات شرکت حسابداری استفاده کنیم؟

رشد یک کسب‌وکار تنها درصورتی امکان‌پذیر است که تمام افراد حاضر در مجموعه وظایف خود را به‌طور کاملا تخصصی و دقیق انجام دهند.

اگر مدیر برای کاهش هزینه‌ها سعی کند خود به انجام امور مالی و سروسامان دادن به حساب‌ها بپردازد، ممکن است دیگر وقتی برای انجام وظایف اصلی خود نداشته باشد.

 

ضمن اینکه اگر این شخص نتواند به‌خوبی امور مالی و حسابداری را تنظیم کند ممکن است کسب‌وکار خود را با شکست مواجه کند. در نتیجه لازم است برای حسابداری از شخص یا تیمی با تخصص کامل کمک بگیرد.

 

استخدام تیم و حتی شخص حسابدار علاوه‌بر اینکه می‌تواند کمی مشکل باشد؛ معمولا هزینه‌های زیادی نیز برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند، پس مدیر باید به فکر راه دیگری باشد.

با درنظرگرفتن این موارد شرکت‌های حسابداری به‌وجود آمدند تا بتوانند با کمترین هزینه، تمام امور مالی و مالیاتی را تنظیم کنند و کسب‌وکار را به رشد برسانند.



این شرکت‌ها با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند انواع مختلفی دارند. اگر قصد بستن قرارداد با موسسات حسابداری را دارید بهتر است انواع آن را نیز بشناسید.

 

انواع شرکت حسابداری

به‌طور کلی این شرکت‌ها را با توجه به خدمات و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهند به 3 دسته تقسیم می‌کنند که ویژگی هرکدام به شرح زیر است:

 

شرکت‌های حسابداری مشاوره‌ای

یکی از مهم‌ترین خدماتی که باید توسط شرکت‌های حسابداری ارائه شود مشاوره در خصوص تمام امور مالی، مالیاتی، حسابداری و انتخاب نرم‌افزار است.

برخی شرکت‌های فعال در حوزه حسابداری تنها به انجام خدمات مشاوره‌ای مشغول هستند و نمی‌توان از آنها انتظار تنظیم امور مالی و مالیاتی یا دیگر موارد را داشت.

این شرکت‌ها معمولا به کسب‌وکارهای بزرگی که دارای تیم یا شخص حسابدار هستند کمک می‌کنند. به ‌این‌ صورت که مدیر کسب‌وکار برای اطمینان از درستی امور از شرکتی معتبر درخواست مشاو