سدان P90 یا همان کادیلا توسط پارس خودرو معرفی شد
پروژه P90 پارس خودرو و سایپا قرار بود که پیش از آغاز سال ۱۴۰۲ رونمایی شود. اما در نهایت با آغاز به کار خط تولید پیشرانه ME16 در مگا موتور، این سدان جدید در کنار شاهین پلاس به بازار کشور معرفی شد. مدیران ارشد پارس خودرو و سایپا میگویند:تغییرات کادیلا نسبت به ال 90
وقتی به کادیلا نگاه میکنیم، با فیس لیفتی از تندر۹۰ نسل اول مواجه میشویم که برخی این سبک طراحی را دوست دارند و برخی دیگر میگویند که همچنان این خودرو طراحی به روز و جذابی را ارائه نمیدهد. مهندسان پارس خودرو میگویند که برای اخذ مجوز استانداردهای جدید، در کنار فیس لیفت ظاهری انجام شده بر روی اتاق تندر ۹۰ به سراغ تقویت سازه این خودرو رفتهاند و بخش کف خودرو به صورت عرضی برای تصادفهای جانبی تقویت شده است.با وجود اینکه همچنان از ترمز کاسهای در محور عقب این خودرو استفاده میشود و آنچنان با سیستم تعلیق پیشرفتهای در کادیلا طرف نیستیم، سامانههای کنترل پایداری الکتریکی و پیشگیری از هرزگردی بر روی این محصول فعال شده است. تبدیل فرمان هیدرولیک به فرمان کمکی برقی، نصب پیشرانه جدید با فناوری VVT و توان خروجی بیشتر، تجهیز خودرو به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، ارتقای ایمنی و… از جمله تفاوتهایی است که در پروژه P90 پارس خودرو نسبت به تندر ۹۰ دیده میشود.
در نمونه اتوماتیک P90 هم قرار است تا به جای استفاده از الگوی تریم داخلی ساندرو و تندر ۹۰ فاز ۲ (تندر ۹۰ پلاس)، با داشبورد و رودریهای جدیدی طرف باشیم و کابینی متفاوت از خودروهای رنو را تجربه کنیم.
مشخصات فنی و امکانات کادیلا و سدان P90 کادیلا یا همان سدان پروژه P90 پارس خودرو به پیشرانه ME16 سایپا و مگا موتور مجهز است. این پیشرانه نمونه ایرانیزه EC5 گروه PSA است که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسیده و امروز به در کارخانه مگا موتور تولید میشود. ME16 سایپا در بحث فناوری تولید، ساختار بلوک سیلندر، فرایند تولید، اجزای سرسیلندر، رینگ، یاتاقان و برخی جزئیات جرقهزنی و پاشش سوخت متفاوت از پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو است و در کنار توان بیشتر مصرف سوخت کمتری را هم دارد.
پیشرانه کادیلا پارس خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد و با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تولید میشود. این پیشرانه فناوری زمانبندی متغییر سوپاپهای ورودی را دارد و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به دست آورده است. نسل جدید دینامها و پمپ روغن هم برای ME16 استفاده شده و در نهایت میبینیم که این خودرو قدرت ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر دارد.
جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 سری SE (با مهنسی آیسین) توان را به چرخهای جلوی کادیلا (سدان P90) دنده دستی میرساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. در کادیلا و محصولات پروژه P90 دیگر خبری از پیشرانه K4M رنو و جعبه دندههای JHQ و AL4 نیست و از ساختاری متفاوت نسبت به تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپ ویهای موجود در بازار در محصول جدید پارس خودرو استفاده شده است.
در کادیلا دنده دستی امکاناتی مانند فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، چراغ روشنایی روز، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، شیشهها و آینههای جانبی برقی، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب، کامپیوتر سفری، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… وجود دارد. البته گفته میشود که