حسابداری آنلاین آمرال

پیش‌بینی وضعیت بورس 2 خرداد 1401

2 خرداد 1402 دسته بندی : اخبار
"فضای خرداد چگونه خواهد بود ؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از فعالین بازار را درگیر کرده است. در دهه نخست خرداد بازار صورت‌های مالی 12 ماهه ناشرین را بررسی خواهد کرد. در ادامه عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها منتشر خواهد شد. در واقع کدال نقش موثری در نوسان قیمت‌ها طی بازه زمانی یاد شده خواهد داشت. طبیعتا شرکت‌هایی که در این بین عملکرد بهتری داشته باشند، می‌توانند مسیر بهتری را در پیش بگیرند. البته در این بین رسیدن برخی اخبار نظیر ..."
در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته میرویم که بازار روز گذشته بواسطه رسیدن گزارش خوب بانک ملت و بطور کل تحرکات گروه بانکی و البته واکنش به سطوح حمایتی گروه خودرویی، با افزایش نسبی تقاضا و تحرکات مثبت همراه بود تا بلکه بتواند نشان دهد که شوک منفی اخیر بطور کامل از بین رفته است. جالب است که بازار همچنان تحرکات در 3 گروه بانک، پالایش و خودرو را زیر نظر دارد و به نوعی این 3 گروه، به روند کلی بازار خط میدهند. البته هنوز ترس از بین نرفته و در همین راستا میبینیم که بازار در حجم لنگ میزند و برخی از صنایع به روند نوسانی و اصلاحی خود ادامه میدهند.

درد بازار این است که آن جریان پول که روزی سر از پا نمیشناخت، فعلاً تماشاچی شده و انگیزه کافی برای حرکت قوی را از دست داده است.اما در شرایطی خرداد را آغاز کردهایم که تقریبا شاخص در نقطه ابتدایی اردیبهشت قرار دارد !! در واقع عملکرد شاخص در یک ماه گذشته خنثی بوده اما اصلاح قیمتی سبب شده تا در بسیاری از سهمها شاهد عقبگرد به نقطه آغازین سال جاری و بعضا پرت شدن به روزهای ابتدای اسفند باشیم و این موضوع را مدیون مداخلهگرانی هستیم که نگران شکلگیری حباب قیمتی در بازار بودند و ای کاش از همین فیلسوفها و مغزها برای ترکیدن حباب و بالن سایر بازار استفاده میگردید !!
خودرو با دلار 70 80 هزار تومانی حباب نیست ! مسکن با دلار بیش از 100 هزار تومانی حباب نیست ! ربع سکه با دلار 85 هزار تومانی حباب نیست اما در بورس تهران با دلار 40 هزار تومانی (25 درصد پائینتر از قیمت اسکناس در سبزهمیدان و منوچهری و صرافیها) نگرانی تشکیل حباب میشوند !متاسفانه همین دخالتهای بیجا و زیادهرویهای اخیر، صدمات سختی به بازار وارد کرد. بازاری که هنوز نتوانسته زخمهای عمیق 2 سال و نیم گذشته را بطور کامل التیام بخشد. نمیدانیم چرا برخی تصور میکنند که مالک این بازارند و هر کجا که اراده کنند میتوانند ترمز گرفته و هر کجا که دلشان بخواهد میتوانند پای خود را روی گاز بگذارند ! نتیجه آزمون و خطای اخیر، افت حجم و ارزش معاملات و بیاعتمادی است که شما ایجاد کردید !! فراموش نکنیم که ارزش دلاری بازار در مرداد سال 99 بیش از 420 میلیارد دلار بود و امروز که این گزارش را قلم میزنیم، ارزش دلاری به کمتر از 200 میلیارد دلار رسیده و البته طی همین 2.5 سال نیز شرکتهای جدیدی وارد بازار شده اند.
هر چه بود گذشت و البته برخی معتقدند تئوریسنها و فیلسوفهایی که اینچنین بر سر بازار کوفتند، به دنبال این بودند که پیش از آغاز نمایشگاه بینالمللی بورس، بانک و بیمه (16 الی 19 خرداد) باری دیگر بازار و شاخصها را بر مدار رشد قرار دهند ! بگذریم ... اما فضای خرداد چگونه خواهد بود ؟ این پرسشی است که قطعا ذهن بسیاری از فعالین بازار را درگیر کرده است.در دهه نخست این ماه بازار صورتهای مالی 12 ماهه ناشرین را بررسی خواهد کرد. البته هنوز برخی از شرکتها گزارش خود را منتشر نکردهاند. در ادامه عملکرد تولید و فروش شرکتها منتشر خواهد شد.
در واقع کدال نقش موثری در نوسان قیمتها طی بازه زمانی یاد شده خواهد داشت. طبیعتا شرکتهایی که در این بین عملکرد بهتری داشته باشند، میتوانند مسیر بهتری را در پیش بگیرند. البته در این بین رسیدن برخی اخبار نظیر آغاز قطعی برق صنایع و نوسانات قیمتی کامودیتیها در بازارهای جهانی هم بیتاثیر نخواهد بود.>اما در دهه دوم خرداد (به لحاظ تقویمی) فضا کمی نیمه تعطیل خواهد بود و مهمترین رویداد در این دوره، برگزاری نمایشگاه بینالمللی بورس، بانک و بیمه پس از 4 سال وقفه خواهد بود. به نظر فضای نمایشگاه و دید و بازدید فعالین بورس هم به نوعی در روند حرکتی بازار (در صورت عدم مداخله فیلسوفان) تاثیرگذار باشد. و در دهه پایانی خرداد احتمالا ذهن بازار درگیر تحولات اقتصاد داخلی نظیر تعیین تکلیف بودجه، نرخ ارز و در ادامه برگزاری فصل مجامع باشد.
بنابراین یک ماه پُر حادثه را در پیش خواهیم داشت. البته در این بین، رسیدن اخبار و تحولات سیاسی هم میتواند در نوسان قیمتها موثر باشد. احتمالا روند حرکتی بازار در نیمه نخست خرداد نوسانی باشد اما در نیمه دوم و پیش از آغاز تابس