حسابداری آنلاین آمرال

آموزش ارسال لیست بیمه و جزئیات آن

29 اردیبهشت 1402 دسته بندی : آموزش
یکی از دغدغه‌های حسابداران یا مدیران سازمان‌ها در پایان هر ماه، تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای افرادی که تحت پوشش دارند است. نحوه ارسال لیست بیمه از مهم‌ترین دانستنی‌ها برای حسابداران است، جریمه‌های مربوط به بیمه کارکنان هیچوقت شامل بخشودگی نمی‌شوند پس مسئولین مربوطه باید علاوه بر داشتن سواد مالی یک فردی در مجموعه برای امورات مالی داشته باشند که حواسش به لیست بیمه تامین اجتماعی باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا صفر تا صد آموزش ارسال لیست بیمه 1402 را با هم چک کنیم. قول می‌دهیم با خواندن این مطلب، دیگر نیاز به هیچ مرجع دیگری نداشته باشید.

منظور از لیست بیمه چیست؟

یکی از چیزهایی که در مدیریت جریان نقدینگی خیلی مهم است و باید برای آن برنامه ریزی داشت، لیست بیمه است، این لیست، شامل سابقه بیمه کارگران و کارمندان مثل کدملی و نام کارکنان، دستمزد روزانه، دستمزد ماهانه، حق بیمه و…. سایر امورات می‌شود. تمام کسانی که نام‌شان در این لیست ذکر شده است باید به صورت ماهانه حق بیمه‌ای، با هدف برخورداری از مزایای بیمه مزایای تامین اجتماعی پرداخت نمایند.

ارسال لیست بیمه 1401 تامین اجتماعی چگونه انجام می‌شود؟

اگرچه ارسال لیست بیمه همانطور که در بالا اشاره کردیم برعهده کارفرمایان است؛ اما بیمه شدگان هم باید نسبت به ارسال مداوم آن به سازمان تامین اجتماعی هوشیار باشند و این موضوع را پیوسته بررسی کنند.
مواردی بوده است که کارفرما لیست بیمه را ماهانه رد نکرده است، در حالی که هزینه بیمه را از حقوق کارگر یا کارمند کسر کرده است. گفتنی ارسال چنین لیستی در هر شرکت و سازمانی به عهده حسابداران است. بسیاری از افراد بعد از مراجعه به مراکز درمانی متوجه این موضوع شده‌اند
 

گام به گام آموزش ارسال لیست بیمه

روش ارسال از ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی شروع می‌شود. لذا برای اینکه بتوانید لیست بیمه کارمندان خود را به صورت غیر حضوری ارسال کنید، باید اول در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام کنید.
صفحه ورود به سامانه سایت تامین اجتماعی
  1. در ابتدا به آدرس اینترنتی https://eservice.tamin.ir مراجعه نمایید.
  2. سپس گزینه ورود به سامانه را انتخاب کرده و بعد (فیلد) نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید.
  3. در مرحله بعد با ورود به قسمت کارفرمایان، به بخش لیست حق بیمه و ارسال لیست حق بیمه مراجعه کنید.
  4. در بخش بعدی شما منوی لیست حق بیمه را مشاهده می‌کنید.
در این قسمت از دو طریق امکان ارسال لیست حق بیمه را دارید:
  • بارگزاری فایل لیست حق بیمه
  • ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین
با کلیک روی گزینه بارگزاری فایل امکان بارگزاری فایل برای شما فراهم می شود.
  1. برای ارسال لیست حق بیمه ماهانه باید درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری را پر کنید. این فرم در منوی خدمات کارفرمایان قرار دارد.
  2. در مرحله بعدی شما باید لیست را تایید کنید. این به این معنی است که بعد از بارگذاری فایل، ثبت اولیه شده و در نهایت تایید می‌شود. در این قسمت فرایند به پایان رسیده است و می‌توانید مرورگر خود را ببندید.

نکات کلیدی در مورد لیست بیمه

در رابطه با ارسال، هم باید فرآیند ارسال را به خوبی یاد بگیرید و هم از زمان ارسال آگاه باشید. هر کارفرما برای پرداخت حق بیمه پرسنل و ارسال لیست بیمه هر ماه، فقط ۳۰ روز فرصت دارد. چنانچه در این مدت اقدام به ارسال نکنید، مشمول جریمه دیرکرد شده و از ارسال ماهانه نیز جلوگیری خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه در روزهای پایانی هر ماه ترافیک سرور سایت تامین اجتماعی به شدت زیاد است، لذا تلاش کنید زمان ارسال لیست بیمه را مدیریت کنید و آن را به روز های پایانی هر ماه موکول نکنید. قبلی بعدی