حسابداری آنلاین آمرال

منظور از لیکویید شدن در ارز دیجیتال چیست؟

27 خرداد 1402 دسته بندی : اخبار
در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاحات و قوانین بسیاری وجود دارد که اگر بدون داشتن اطلاعات کافی بخواهید وارد آن شوید مسیر سخت و پراسترسی را پیش رو خواهید داشت. بر این اساس آشنایی با مفاهیم دنیای رمزارزها لازمه ورود و موفقیت در بازار کریپتو کارنسی است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با لیکویید شدن در ارزهای دیجیتال و مفاهیم مختلف آن و همینطور ارائه روش‌هایی جهت جلوگیری از این اتفاق مطالبی را بیان کنیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

مفاهیم مختلف لیکویید و انواع آن

لیکوئید در ارز دیجیتال چیست؟ لیکویید اصطلاحی است که در سه جایگاه متفاوت برای یک ارز دیجیتال، صرافی و کاربر به کار می‌رود. در واقع لیکویید بودن یک ارز دیجیتال نقدینگی بالا و سرعت تبدیل آن به پول نقد را می‌گویند و لیکویید در صرافی به تعداد معاملاتی که در آن انجام می‌گیرد اطلاق می‌شود. مبحث ما در این مقاله لیکویید شدن در ارزهای دیجیتال است که به نوع سوم یعنی لیکویید شدن کاربر اشاره دارد.

چه زمانی یک کاربر لیکویید می‌شود؟

لیکویید شدن یک معامله‌گر یا سرمایه گذار زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه کافی برای باز نگه داشتن پوزیشن خود نداشته باشد. در واقع پس از انجام معامله در صورتی که میزان ضرر به اندازه سرمایه اصلی فرد باشد صرافی به طور خودکار پوزیشن را بسته و حساب را صفر می‌کند.
لیکویید شدن مخصوص معاملات اهرم دار است که در آن شخص چندین برابر سرمایه‌ای که دارد را از صرافی وام می‌گیرد و وارد معامله می‌شود. در این بین اگر روند قیمتی ارز خریداری شده برخلاف پیش بینی شخص پیش برود به ضرر او تمام می‌شود. در صورتی که سرمایه گذار با مشاهده این وضعیت همچنان معامله را باز نگه دارد و سرمایه بیشتری نیز وارد معامله نکند تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد.
به این ترتیب با صفر شدن سرمایه اصلی، صرافی معامله را به اجبار بسته و پولی را که به عنوان وام پرداخت کرده بود به همراه کارمزد آن از حساب خارج می‌کند. اگر نمی‌دانید که تفاوت لیکوئید شدن و کال مارجین چیست باید بگوییم زمانی که معامله وارد روند ضرر کردن می‌شود صرافی به سرمایه گذار اخطاری می‌دهد که به آن کال مارجین می‌گویند. معامله گر با توجه به این اخطار می‌تواند از بر باد رفتن کل سرمایه‌اش جلوگیری نماید.

ارزش لیکویید شدن چگونه محاسبه می‌شود؟

حال که با مفهوم لیکویید شدن در ارزهای دیجیتال آشنا شدیم می‌توانیم با محاسبه ارزش لیکویید شدن حد ضرر خود را تعیین کنیم تا از این اتفاق دردناک جلوگیری نماییم. در واقع ارزش لیکویید شدن بدین معناست که در چه قیمتی و کجا، با چه درصدی معامله ما لیکویید می‌شود. به طور معمول در صرافی‌ها آن را محاسبه کرده و به نمایش درمی‌آورند که در صورت عبور قیمت از ارزش لیکویید شدن تمام سرمایه از دست می‌رود.
در تعیین ارزش لیکویید شدن دو پارامتر نقش مهمی را ایفا می‌کنند:
میزان پول موجود در حساب
میزان اهرم
با داشتن میزان پول بیشتر در حساب خود توانایی تحمل ضررتان بیشتر شده و لیکویید شدن دیرتر اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر هر چه میزان اهرم بالاتر باشد نوسانات قیمتی کوچک نیز می‌توانند باعث لیکویید شدن شما شوند. فرمولی که از طریق آن درصد لیکویید شدن را محاسبه می‌کنند بدین صورت است:
درصد لیکویید شدن = 100 / اهرم
فرض کنید ارزش لیکویید شدن شما با اهرم 5 روی 20 درصد است. در این حالت با استفاده از اهرم 50 تنها دو درصد احتمال لیکویید شدن را خواهید داشت. به عبارت دیگر در معامله‌ای که اهرم 3 استفاده شود حدود 33 درصد تحمل ضرر دارید و در صورت رسیدن این درصد به 33.3 لیکویید می‌شوید.

تعیین حد ضرر مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از لیکویید شدن

برای جلوگیری از اتفاق غم انگیز لیکویید شدن در ارزهای دیجیتال توجه به چندین نکته حائز اهمیت است. ابتدا باید بدانید که در بسیاری از مواقع لیکویید شدن در اثر عدم تعیین حد ضرر به وجود می‌آید. شما با توجه به ارزش لیکویید شدن که در بالا توضیح دادیم نقطه از دست رفتن سرمایه خود را خواهید دانست. حال کافیست تا حد ضرر خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که قبل از رسیدن به آن مقدار معامله بسته شود.
این مسئله را درنظر بگیرید که گاهی تعیین حد ضرر فایده‌ای ندارد؛ زیرا برخی مواقع قیمت آنقدر با سرعت حرکت می‌کند که مانع از عمل کردن حد ضرر می‌شود. برای حل این مسئله باید به جای تعیین یک قیمت خاص از یک محدوده برای حد ضرر استفاده کنید.
به عنوان مثال اگر شما روی قیمت 100 دلار اقدام به خرید کرده باشید