حسابداری آنلاین آمرال

بهترین تعریف حسابداری چیست؟

7 تیر 1402 دسته بندی : حسابداری
امروزه به شمار افرادی که حسابداری را به عنوان رشته تحصیلی و شغل آینده خود انتخاب می‌نمایند افزوده می‌شود، شاید یکی از دلایل انتخاب این رشته آینده شغلی بسیار درخشان حسابداری است چرا که هر کسب و کاری چه بزرگ چه کوچک برای ماندگاری و گسترش خود نیاز به علم حسابداری دارد. برای کسب مهارت لازم در این زمینه و انتخاب شغل مناسب، ابتدا باید با بدانیم تعریف حسابداری چیست، سپس با آشنایی کامل با انواع حسابداری و اصول حسابداری می‌توانید با دانش بیشتری وارد این حوزه شوید با ما تا پایان این مطلب همراه شوید تا سایت علم ساز اطلاعات کامل درباره دوره حسابداری کاربردی را در اختیار شما قرار دهد.

حسابداری چیست

همواره برای افرادی آشنایی نسبت به حسابداری ندارند این سوال پیش می‌آید که تعریف حسابداری چه می‌تواند باشد. تعاریف زیادی برای حسابداری ارائه می‌شود امّا به صورت اختصاری می‌توان گفت که در واقع حسابداری علم اندازه‌گیری، شناسایی و ثبت گزارشات مالی است که به استفاده‌کنندگان ارائه می‌شود و در نتیجه امکان تحلیل و تجزیه داده‌ها نیز وجود دارد که با توجه به این گزارشات امکان چیدن و تغییر استراتژی کسب و کار میسر می‌گردد.

تعریف حسابداری به زبان ساده

در توضیحات بالا تعریف حسابداری تخصصی را ارائه دادیم اگر بخواهیم تعریف حسابداری به زبان ساده بیان کنیم، می‌شود گفت که علم حسابداری در هر شرکت یا سازمان یا جدا از نحوه و نوع فعالیت (غیرانتفاعی، انتفاعی، خصوصی و دولتی و…) در مسیر فعالیت‌های خود در بازه زمانی معین، رویدادهای مالی و معاملات مختلفی همچون خدمات خرید و فروش کالا، وام و تسهیلات مالی، پرداخت و دریافت پول را انجام می‌دهد. همچنین در طی این بازه زمانی و در مسیر فعالیت‌های اقتصادی اتفاقاتی نیز همچون فرسودگی و کهنگی وسایل و اموال نیز می‌تواند رخ دهد.

با کمک حسابداری و اصول آن می‌توان، رویدادها و اطلاعات مالی را به طور منظم و کامل جمع‌آوری، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، ثبت، تلخیص و تجمیع و طبقه‌بندی نمود و در پایان در قالب گزارشات مالی آنها را به اشخاص و استفاده‌کنندگان همچون مدیر عامل، هیات مدیره، سهام‌داران و… ارائه داد تا استفاده‌کنندگان با توجه به این گزارشات درباره شرکت یا سازمان و فعالیت‌های مربوطه تصمیم‌گیری لازم را اتخاذ نمایند.

گزارشات و مدارک حسابداری با توجه به اصول حسابداری با مفاهیم مشخص و اصطلاحات تخصصی نگارش می‌شوند و از مفاهیم و تعاریف و اصطلاحات فنی برای بیان این نوع گزارشات استفاده می‌شود که به همین خاطر حسابداری را زبان تجارت می‌نامند چرا که زبان مشترک برای انتقال اطلاعات و گزارشات مالی می‌باشد.

آشنایی با انواع حسابداری

در ادامه به تعریف حسابداری در شاخه‌های مختلف می‌پردازیم تا با مفهوم انواع حسابداری به صورت کامل آشنا شوید با شرکت در دوره آموزش حسابداری کاربردی سایت علم ساز با انواع حسابداری آشنا خواهید شد.

تعریف حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی یکی از انواع حسابداری است که اطلاعات مورد نیاز برای استفاده‌کنندگان برون سازمانی علاوه بر نگهداری از حساب‌های مختلف یک شرکت یا موسسه را نیز فراهم می‌آورد. از این نوع حسابداری به عنوان حسابداری گزارش نیز از آن یاد می‌شود؛ چرا که در این نوع حسابداری هدف اصلی تهیه صورت‌های مختلف مالی است که بسیار مورد نیاز مدیر عامل و سهام‌داران و … خواهد بود. در واقع دلیل اصلی پیدایش حسابداری مالی، اصل تفکیک شخصیت است که با استفاده از این اصل امکان مشارکت صاحبین سرمایه‌ای که کار تجاری نمی‌کردند فراهم نمود بنابراین به این صورت باعث توسعه و رشد بنگاه‌های تجاری گردید.

از عمده استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی می‌توان به بانک‌ها، فروشندگان، سرمایه‌گذاران بالقوه، بستانکاران بلندمدت و کوتاه‌مدت اعتباردهندگان و… اشاره کرد که در دوره حسابداری فنی و حرفه ای سایت علم ساز این مباحث را به صورت کامل فرا خواهید گرفت.

تعریف حسابداری مالیاتی چیست؟

در سیستم حسابداری صنعتی، حسابدار بهای تمام شده محصولات و خدمات شرکت‌ها را تعیین می‌نماید در واقع حسابداری بهای تمام شده نام دیگر حسابداری صنعتی می‌باشد که بعد از انقلاب صنعتی موجب پیدایش این نوع سیستم حسابداری برای دانستن قیمت تمام شده محصولات و خدمات تولیدی کارخانجات بود در واقع هدف این نوع حسابداری بررسی تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده کالاهاست که با طی‌کر