تغییراتی در نحوه برگزاری مرحله تعیین خط فرمول یک مجارستان در نظر گرفته شده است که در آن رانندگان و تیم ها مجبور خواهند بود تا از تمامی تایرهای خشک در هر سه مرحله تعیین خط استفاده کنند.(به شرط اینکه پیست خشک باشد). در یک مسابقه استاندارد و همیشگی مانند آنچه در سیلورستون داشتیم، به رانندگان و تیم ها در مجموع 13 ست لاستیک خشک داده می شود تا در آخر هفته استفاده کنند. عبارتند: دو ست هارد، سه ست مدیوم و هشت ست سافت.
برای گرندپری مجارستان این آخر هفته، تغییرات قابل توجهی از این لحاظ وجود دارد. به طور کلی تیم ها 11 ست لاستیک خشک خواهند داشت:
سه ست هارد و مدیوم به همراه فقط چهار ست سافت به پیست وارد خواهد شد.
در مرحله تعیین خط، تایر هارد باید در مرحله اول، مدیوم در مرحله دوم و سافت در مرحله سوم مورد استفاده قرار گیرد.
این روند آزمایشی در مسابقه ایتالیا که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد نیز اجرا می شود. در صورت موفقیت آمیز بودن، می توان آن را به طور دائم در سال آینده اجرا کرد.
ماریو ایزولا، مدیر ورزش موتوری پیرلی:
امسال ما سه ترکیب نرمتر (C3، C4 و C5) را در مقایسه با سال 2022 انتخاب کردهایم. اینبار یک تخصیص تایر جدید برای مرحله تعیین خط (معروف به ATA یا “تخصیص تایر جایگزین”) برای اولین بار آزمایش خواهد شد. با الزام استفاده از تایر هارد در مرحله اول، مدیوم در مرحله دوم و سافت در مرحله سوم. که البته به این شرط اجرا خواهد شد که پیست خشک بماند.در روز جمعه، یک ست لاستیک باید در پایان هر دو مرحله تمرینی اول و دوم بازگردانده شود. دو ست دیگر باید در روز شنبه پس از مرحله تمرینی سوم تحویل داده شود. این کار باعث می شود که هفت ست تایر برای مرحله تعیین خط و مسابقه در دسترس باشد. هر تیم باید حداقل یک ست لاستیک هارد و یک ست لاستیک مدیوم را برای مسابقه خود در روز یکشنبه نگه دارد.
هر دوی این تغییرات، حداقل بر روی کاغذ، باید به طیف وسیع تری از گزینه ها، به ویژه از نظر استراتژی منجر شود.
این کار همچنین سبب می شود که دو ست تایر خشک در مقایسه با فرمت سنتی (استفاده از 11 ست به جای 13 ست) ذخیره شود. این روند بار دیگر در مسابقه ایتالیا در مونزا اجرا خواهد شد. پس از آن، فرمول یک و فیا و تیم ها تصمیم خواهند گرفت که آیا این کار را برای فصل بعد ادامه دهیم یا خیر.
دیدگاه